söndag 31 januari 2010

Vanebildning februari: Portionsstorlek



Februari är här och det är dags för en ny vana! Beach 2010 närmar sig och jag vill hjälpa formkurvan lite på traven.

Godisintaget har redan minskats ned sedan vi bestämde oss för att överge det traditionella lösgodiset och övergå till "finchoklad" och naturgodis. Det blir nu mer sällan och mindre mängder per gång.

Träningen flyter på ganska bra och ser ut ungefär så här:
- Må: Power walk (ca 50 min)
- Ti: Styrketräning + Step Up
- On: Power walk + Simträning
- To: Power walk
- Fr: Styrketräning
- Lö el Sö: Power walk / Step Up

Matintaget under dagen är ganska kontrollerat (gröt + energi/proteindrinkar + frukter) men på kvällen har jag lite svårt att hålla igen. Blir ofta att jag tar om någon gång för mycket. Nackdelen blir dels att jag får i mig för mycket kalorier men också att jag blir övermätt, en inte alltför angenäm känsla.

Min utmaning blir alltså att jag ska nöja mig med en mindre portion kvällsmat. För att göra detta mål mätbart skulle man kunna väga maten och räkna på energiinnehåll, men så långt tänker jag inte dra det! Det får räcka med definitionen att nöja sig med en mindre portion och bara ta om "lite grand".
Fredag och Lördag får jag äta mer, samt om jag blir bjuden. För mig är det viktigt att skapa en vana som jag vill fortsätta med, även när månaden är slut. Det handlar alltså inte om en tillfälligt ryck utan en långsiktig förändring.
Rapporteringen blir inte dagligen utan någon gång/vecka.

Det kniviga (haha) med den här utmaningen blir att äta lagom mycket när det:
- Är riktigt god mat. Så klart.
- Bara är "lite" mat kvar. Då brukar jag trycka i mig det sista också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar