fredag 15 januari 2010

Tidigare vanebildningar: Pärm för viktiga papper



Innan jag tar mig an den första månadsutmaningen (presenterar ämnet i slutet på januari) så kommer jag att berätta om tidigare genomförda förändringar i ett antal inlägg.
Dessa tidiga vanor har varit ganska svåra att införa trots att ambitionen har funnits. Vanan införts men sedan helt eller gradvis glömts bort igen, visionen har inte varit tydlig nog.

Hur som helst, en av de första vanorna jag medvetet infört är den att samla mina viktiga papper i pärmar, ungefär en pärm per år har fyllts. Olika flikar för elräkningar, lönebesked och försäkringspapper för att nämna några.
Fördelarna är flera, nackdelarna ganska få (den oundvikliga präktighetsstämpeln möjligtvis). Det blir snyggare på skrivbordet, man hittar snabbt ett papper när det behövs och man får uppleva den där härliga känslan av kontroll.
För att slippa ta fram hålslag och sätta in papper i pärmen varje dag, så lägger jag dem i en enkel dokumentsamlare som står på skrivbordet. Ungefär en gång i månaden är lagom att gå igenom högen och arkivera.

Tekniken att samla ihop liknande uppgifter och utföra dem tillsammans (en batch) istället för var för sig är ofta en bra idé används av de flesta även om man inte tänkt på det.
När du slänger något i din papperskorg istället för att gå ner till sopcontainern varje gång är ett exempel. Veckohandling istället för småköp ett annat.

Ibland är det mindre motiverat och till och med olämpligt att batcha (finns det något bra svenskt ord förresten?). Att t. ex. spola på toaletten efter varje besök tar inte så lång tid extra och har dessutom vissa hygieniska fördelar.

6 kommentarer:

  1. Jag hatade papper, eller hatar fortfarande!!! Men men skam den som ger sig. Det är bara att mata in allt i pärmar=)
    Kul med en ny blogg=)

    SvaraRadera
  2. Absolut, du har rätt! Pappersaviseringar är fortfarande ett otyg, en belastning för miljön dessutom.

    SvaraRadera
  3. Haha, andra inlägget jag läser och även i detta tänker vi likadant. Nu vågar jag inte läsa mer...
    Mvh - Niklas

    SvaraRadera
  4. Niklas > Och så finns det inte så mycket mer att läsa här ännu heller :-)

    SvaraRadera
  5. Inlägget får mig osökt att tänka på detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=0zUbyL6yez4

    Själv arkiverar jag "på andra ledden" - alltså inte en pärm per år, utan en pärm för varje bil, en för lägenheten, en för övrig ekonomi osv. En annan grej som är bra är att gallra hårt och hänsynslöst. Ytterst få papper behöver sparas mer än 10 år, och de flesta långt kortare än så. Min bank (Handelsbanken) har dessutom finessen e-arkiv, som arkiverar alla elektroniska kontoutdrag o dyl i upp till 10 år. Intressant och välskriven blogg det här!

    SvaraRadera
  6. HAHAHAHA så himla bra!!! Skrattade så att ögonen tårades! Kunde inte skratta högt eftersom jag var på jobbet förstås...


    Vilken av ledderna man arkiverar på är antagligen en smaksak. Papper som jag vill kunna hitta extra snabbt även när det är några år gammalt har jag en särskild pärm för, t ex för anställnings- och köpeavtal för lägenheter.
    Nackdelen med att ha en pärm för varje grej är kanske att det kan bli många "aktiva" pärmar, medans nackdelen med att ha en pärm/år är att jag måste veta vilket år något hände för att snabbt kunna hitta det.

    SvaraRadera