söndag 24 januari 2010

Tidigare vanebildningar: Att äta vegetariskt



Den här vanan, inarbetad sedan knappt två år, har jag främst min fru att tacka (inte min egen förträfflighet för en gångs skull). Faktiskt är det så att jag motarbetade den tills jag själv började märka fördelarna. Något först halvt påtvingat som jag numera varmt kan rekommendera.

Det handlar om att låta den vanvårdade och ompaketerade köttbiten ligga kvar i kyldisken när du nästa gång plockar ingredienser till grytan, soppan eller var som nu står på menyn.

Fördelarna med att välja vegetariskt är flera.

Det påverkar dig själv:
- Hälsan. Konsumtion av rött kött har visat sig öka risken för hjärtsjukdom och cancer. Vegetarisk mat å andra sidan innehåller alla näringsämnen människokroppen behöver för att fungera och må bra. Den innehåller rikligt med nyttiga fibrer, antioxidanter, vitaminer och mineraler. Dessutom består den av mindre farligt mättat fett och kolesterol.
- Ekonomin. Här är det förstås individuellt, men övergången till vegetariskt gjorde att jag minskade matkostnaderna med ca 500 kr per månad.


Det påverkar inte bara dig själv:
- Miljön. Produktion av nötkött ger upphov till ca 25 ggr högre koldioxidutsläpp än motsvarande grönsaksproduktion. Ammoniakutsläpp, mark- och vattenföroreningar och metanutsläpp är några exempel. Så tänk på moder jords välbefinnande en stund.
- Tveksam köttindustri. Man behöver inte vara fanatisk djurvän för att äcklas över bristerna i djurhållningen. Även den "fina" svenska köttindustrin har de senaste åren visat prov på en ovilja att följa uppställda krav. Så tänk på djurens välbefinnande en stund.

Från att båda ha varit inbitna köttätare planerar vi numera veckohandlingen utifrån vegetariska kokböcker. Detta gjorde oss tyvärr inte automatiskt till bättre kockar så resultaten varierar, precis som förr!

Jag tycker fortfarande om kött och äter med god aptit när jag blir bjuden, men känner absolut inte någon abstinens om det skulle gå någon vecka mellan köttbitarna.

Så, framför allt för miljöns skull:
Dra ner på köttkonsumtionen människa!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar