fredag 29 januari 2010

Tidigare vanebildningar: Slöseri med tiden, del 2



Det här skulle egentligen bli min månadsutmaning för februari, var det tänkt.
Men så har jag funderat en del och kommit fram till att det redan är genomfört. Ingen större vits att utmana sig med något som i praktiken redan varit en vana sedan nyår, eller hur?

I "Slöseri med tiden, del 1" gjorde jag upp med mitt beroende av små meningslösa kortspel på datorn. Ett slentrianmässigt slöseri med tid, spenderad utan att ge något som helst tillbaks i form av personlig utveckling eller glädje.

Senaste månaden har jag tagit itu med mina TV-vanor. Efter ett Prison Break-maraton i julhelgen blev det tydligt för mig själv att jag tillbringade allt för mycket tid framför TVn. Det handlar dels om slentriantittande och dels om min drift att slutföra påbörjade saker.

Om jag börjar titta på en serie känner jag mig mer eller mindre tvungen att se samtliga säsonger, även om intresset för handlingen svalnar halvvägs. Samma sak med TV-spel, böcker, filmer, bloggar osv. Tvångsmässigt uthärdar jag, timme efter timme. Nu har jag dock identifierat beteendet, lyft fram det i ljuset. Att kunna avbryta ett projekt är lika viktigt som att kunna slutföra ett, och denna förmåga kommer jag att behöva jobba med.

Hur som helst, senaste månaden jag har begränsat TV-tittandet till 1 timme per dag, med undantag fredag- och lördagkväll. TV-tittande innefattar även planlöst surfande och TV-spel.
Detta har frigjort massor av tid, och jag är lite ovan vid situationen. Processen att aktivera en slumrande kreativitet tar sin tid, men det är ett härligt uppvaknande!

Upplev din egen tillvaro istället för att slaviskt följa andras via TVn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar