söndag 17 januari 2010

Tidigare vanebildningar: Koll på utgifterna



Jag har så länge jag kan minnas varit ganska sparsam, och jag kan ganska säkert säga att jag fått med mig det hemifrån.
Vi hade det absolut inte knapert när jag växte upp, men det var heller inget liv i materiellt överflöd. Video fick man titta på hos kompisarna, bilsemester i Europa istället för charterflyg till Mallorca, Crockerjeans istället för Levis, Crescent Compact istället för Yamaha DT50 och halvlitersglassen delades lika på alla fem i familjen.

Måttligheten kom sedan av sig något när jag flyttade hemifrån. Nu blev det ångande halvtimmesduschar, pizzafrossa och oboymättade mjölkglas, alltså en ganska modest revolt på det hela taget. Med första anställningen kom en period av ohämmad köpfrossa. Tekniska prylar med kort hållbarhet, elektronikskrot skeppat till Nigeria sedan länge.

Efter något år vaknade tack och lov min ekonomiska sida så smått till liv igen och numera är jag nästan lika medveten som för 20 år sen då jag klippte gräsmattor för pengar, sålde jultidningar, pantade burkar och fick extra veckopeng istället för lördagsgodis.

En god vän berättade för några år sedan om att han minsann skulle bli ekonomiskt oberoende. Det lät ju häftigt tyckte jag, men var ganska skeptisk. Tanken slog dock rot och jag började läsa lite ekonomibloggar. Hittade en hel del andra som också hade miljonerna och ett ekonomiskt oberoende i siktet. Bloggen Miljonär innan 30 (R.I.P) en av dem, en toksnål kille med järnkoll på utgifterna. Blev inspirerad av Lyxfällan och började själv anteckna mina utgifter, månad för månad.
Detta har jag nu gjort i två år, mitt excelark har vuxit sig stort och är nu en självklar del av vardagen. Att förstå och kontrollera sina pengars flöde är en viktig del när man bygger en stabil privatekonomi, oavsett om man sparar ihop till en semesterresa eller till ett ekonomiskt oberoende.

Pengar styr mycket i vårt samhälle, och att blunda för sin ekonomi är att göra sig själv en stor björntjänst. Att skriva ner utgifter och inkomster är något jag tycker du ska börja med om du inte redan gör det, helt klart en av mina favoritvanor!

3 kommentarer:

  1. Att ha koll på inkomster och utgifter tycker jag varje människa bör ha. Jag har själv fört kassabok och gjort budget i flera år, vilket har mötts med viss skepsis av flera och ansetts lite präktigt och tråkigt. Men då har jag också kunnat leva ett bra liv även under de sex år som jag studerat på universitetet, haft råd att ha bil, kunnat åka på semester varje sommar, kunnat följa med kompisar ut etc vilket jag aldrig hade kunnat om jag inte haft koll på min ekonomi

    SvaraRadera
  2. Jag har också fört bok i drygt 10 år, jobbat extra så fort det gått och därmed sluppit ta studielån. Nu tar jag med egen lunch till jobbet och har superkoll på elen... antar att det blivit en livsstil. Får en kick varje månad när man ser hur mycket man kan spara. Kul!

    Mvh - Niklas

    SvaraRadera
  3. Anonym > Det är sant, bokföring är inte direkt ett partytrick, det är bara bland ekonomibloggare man väntar sig axelklappar för en ta upp ett sådant ämne...
    Lyxigt att du hållit dig med bil även under studietiden, den utgiften väntar jag med så länge det går!

    Niklas > 10 år, det var länge! Antar att du börjar få ganska intressanta diagram med så mycket mätdata?

    SvaraRadera