måndag 18 januari 2010

Tidigare vanebildningar: Koll på utgifterna, del 2 + djupa insikter



Med bokföring av utgifterna väcks en vilja att begränsa utgifterna, i alla fall om man som jag är av den sparsamma naturen. Frågor uppstår. Kan jag hitta en billigare hemförsäkring? Bättre ränta på lånet? Lägre matkostnader? Billigare elavtal?

Just elförbrukningen blev en ordentlig väckarklocka för min del. Vi hade precis flyttat och jag hade varit duktig och kollat upp billiga elavtal på nätet, beställt och sedan slagit mig till ro. Elräkningarna betalades, allt var frid och fröjd. När så årsavstämningen från elbolaget damp ner fick jag en smärre chock. De ville ha ytterligare 5000 kr, nästan lika mycket som vi redan betalt under året! Jag ringde dem för att få en förklaring, irriterad över att de var så dåliga på att beräkna elförbrukning.
Istället var det jag som fick skämmas. Ordentligt. Föregående års elförbrukning låg till grund för mina tidigare räkningar, alltså på familjen som bodde i lägenheten innan oss. Nu hade elräkningen korrigerats med vår faktiska förbrukning. Jag och min fru hade alltså gjort av med nästan dubbelt så mycket el som en familj på fyra! Riktigt pinsamt för den ekonomiskt medvetna människa jag trodde mig vara.
Dagen efter rotade jag fram min gamla elmätare, kröp runt på alla fyra, runt i hela lägenheten. Varenda vägguttag kollades, vad var det egentligen som slukade så mycket energi?
Jag hittade både stort och smått. Dator som alltid stod på, prylar i standby-läge, transformatorer som glömts kvar i vägguttagen. Irriterande var t ex en Ikea-lampa som drog 14W "avstängd" och 25W när den var på, eller datorhögtalarna som drog 16W "av" och 18W på...
Åtskilliga grenuttag och timers senare har vi åter en rimlig strömförbrukning. Och jag en välförtjänt läxa rikare.

Här kommer några andra snabba tips som pressar mina utgifter långt under inkomsterna:
- Undvik bil om du kan. Genom att cykla sparar jag tusenlappar, slipper köer, får motion och belastar miljön mindre.
- Skippa lunchrestaurangen, ta med egen mat istället. Billigare och oftast nyttigare. Präktighetsstämpel ingår.
- Veckohandla. Gör en lista på veckans maträtter. Köp storpack. Sparar tid och pengar.
- Köp kvalitet direkt. "Den som köper billigt köper ofta dyrt".
- Tänk igenom prylköp (innan du står i affären). Behöver jag verkligen det här?

Mycket av min tankekraft har de senaste 2-3 åren gått till strategier för att förbättra min privatekonomi. Varför? Jag har en naiv dröm om att en vacker dag kunna styra min tid helt själv, utan krav på lönearbete. Då kommer allt bli bra.
Har dock mer och mer insett min oförmåga att göra något av den fritid jag har redan nu. Kvällar efter jobbet försvinner och lediga dagar slarvas bort. Hur ska det då bli sen? Jag behöver alltså jobba med mig själv och lära mig hantera fri tid.

En del ovanor behöver slipas bort och en del nya vanor behöver skapas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar