lördag 31 december 2011

Årsrapport

Dags att summera året som gått!

Aktiva inkomster såsom lön och diverse försäljningar (blocket, bokbörsen) uppgick till 404k. Av dessa gjorde jag av med 149k, vilket motsvarar ett genomsnitt på drygt 12k per månad, 2k lägre än förra året.

Mitt sparande under 2011 var alltså 255k, drygt 21k/mån. Detta ger en total sparandel på 63%, vilket är 12 procentenheter högre än 2010.

När jag ändå pratar sparande så är det lika bra att redovisa undersökningen:

Vadå sparande? (uppskjuten belöning är inget för mig)
0 (0%)
1-10%
3 (8%)
11-20%
7 (18%)
21-30%
7 (18%)
31-40%
3 (8%)
41-50%
4 (10%)
51-60%
8 (21%)
61-70%
2 (5%)
71-80%
1 (2%)
81-90%
1 (2%)
91-99%
0 (0%)
Vadå lön? (avkastningen från mina investeringar täcker alla utgifter)
1 (2%)
Votes so far: 37
Poll closed


De flesta av er valde svarsalternativet 51-60%, vilket på inget sätt representerar genomsnittet i Sverige ;-)
Ett så högt sparande innebär att ni skulle klara er gott även om ni gick ner till halvtid, men det är kanske ett ekonomiskt oberoende ni siktar på istället?

Många svar hamnade mellan 11% och 30%, ett rejält sparande även detta. Om siktet är inställt på ekonomiskt oberoende blir vägen dock ganska lång.

För er som sparar kring 75% är vägen kortare, ni kommer nå ett oberoende inom 5 år om kapitalet investeras klokt.

Någon enstaka av er är redan i mål och där vill jag bara säga grattis! Du är helt oberoende av en traditionell anställning och lön. Därmed inte sagt att det per automatik är en dålig idé att "jobba", men fler dörrar är öppna ifall något dyker upp.

Tack alla som svarade!


Mina investerade tillgångar knegar på, numera uppe i 959k.
Har en del planer på att utnyttja övervärdet i lgh (mellanrummet mellan gul och grå linje) för att snabba upp det hela. Lånelöfte på 500k är ordnat.





Spartakten går som ni ser på rätt håll, jag hoppas att den under 2012 kommer stiga lite till och plana ut kring 70-75%.

Gott nytt år på er alla!


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Ang att ev låna 500K tänker du att du kommer att få bättre avkastning på de pengarna än vad du betalar i ränta till banken?

    Ola Hilmersson

    SvaraRadera
  2. Hej Ola!
    Ja, det är min tanke.
    Ännu effektivare hade varit att flytta till en hyresrätt och på så sätt få ut hela övervärdet, men det får bli ett mellanting den här gången...

    SvaraRadera