torsdag 2 februari 2012

Månadsrapport: Januari



Så var man miljonär!
Investerade tillgångar: 1513k

Lägenhetens värde: 1800k
Bolån: 1400k



Som jag skrev i förra inlägget ökade jag mitt bolån under januari för att få loss en del av övervärdet i lägenheten till att investera. Eftersom banken gjorde en värdering av lägenheten på över 2mkr så var det inga problem att höja bolånet med 500k.

Min utgiftsnivå är ungefär 120k/år, så för närvarande är jag ekonomiskt oberoende med 8% avkastning (1500k*8%=120k).
När vi säger upp vår pendlarlägenhet i augusti sjunker utgiftsnivån med någon tusenlapp.

Med en spartakt på 75% och med investeringar som snart täcker utgifterna börjar det bli tid att tänka mer konkret på att fasa ner lönearbetet.

Jobbar med ett par olika scenarion:
1. Gå ner till halvtid
2. Tjänstledighet för att utbilda sig (sneglar på bygg och hantverk)
3. Säga upp mig

Vart och ett av dessa har sina för och nackdelar, men jag lutar åt nummer 1 eller 2 i första hand. Nummer 3 är troligtvis vad allt kommer leda till förr eller senare.

7 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Mycket inspirerande. :)

    SvaraRadera
  2. Tack Per!
    Att samla ihop pengarna kräver kanske mest självdisciplin och tid, men att bryta normen och vända sin ingenjörskarriär ryggen kräver också en stor portion mod och tro på sig själv.

    Där ligger jag lite efter fortfarande.

    SvaraRadera
  3. Jag föreslår tjänstledigt.

    Jag tror att halvtid lätt blir halvdant. Den nyvunna tiden slarvas bort.

    Du verkar lite försiktig (precis som jag), så tjänstledigt är lite mindre definitivt och därmed kanske mer tilltalande. Man kan ju säga att man ska plugga. Själv ska jag satsa på mina firmor.

    SvaraRadera
  4. Gratulerar! Måste kännas kul och skönt! Halvtid har jag uppnåt för många år sedan, nu är det bara köra vidare med sparandet. Några år kvar till miljonen men skam den som ger sig!

    SvaraRadera
  5. JobbochFirma:
    Jättebra frågeställning, hur kommer man egentligen att hantera olika grader av ledig tid när man så länge varit bunden till 40-timmars vecka?

    I nuläget har jag ganska långa lediga eftermiddagar, brukar vara hemma vid halvfyra-tiden. Under kvällen blir det inte alltid gjort så jättemycket "produktivt" (alltså sådant som inte är förströelse, motion eller hushållsarbete). Lite läsning i fackböcker kan det bli, men inte något som gör en stor skillnad egentligen.

    För tillfället är det renovering jag vill lära mig mer om, med en tanke om att slutligen ha kunskap och nödvändiga behörigheter inom el, VVS, plattsättning och snickeri. Starta en enskild firma och köra småprojekt efter behag.

    Skulle jag få halvtid på plats skulle jag vara ledig 2,5 dagar i veckan. Inte tillräckligt för att gå en heltidsutbildning, knappt tillräckligt för att gå som lärling. Initialt behöver jag nog få loss ganska mycket sammanhängande tid, och då är det lite problematiskt när hälften av tiden och energin ska spenderas på jobbet.

    Pengar och cash:
    Tack! Tänker inte så mycket på miljonen i sig, det är bara en siffra och har inte någon egentlig betydelse. Trevlig grej att ha gjort i alla fall.
    Att jag däremot så smått börjar närma mig tider av självförverkligande är en härlig känsla som jag gärna gottar mig i...

    SvaraRadera
  6. Grattis! Det ser bra ut.
    Roligt med människor som jobbar hårt och sparar. Gör rätt för sig så att säga. Då har man dessutom tid och pengar att hjälpa andra.
    Det jag inte riktigt får ihop är matematiken. Då du har ett stort bolån är det mest din långivare som äger bostaden. Men du har ju tillgångar att betala av det lånet och få pengar över. Men som jag ser det inte en miljon över. Tänker jag fel? Hur har du räknat?
    Lycka till med dina investeringar.
    Allt gott.

    SvaraRadera
  7. Tack, kul att höra!

    Rent definitionsmässigt är jag miljonär eftersom mina tillgångar minus mina skulder överstiger en miljon:

    lgh: 1 800 000
    övriga tillgångar: 1 575 000
    skulder: -1 400 000

    Totalt: 1 975 000

    Detta är ju iofs trevligt, men inte något speciellt märkvärdigt (ca 18% av Sveriges befolkning är miljonärer).

    Det är dessutom bara en siffra och har inte någon direkt betydelse för vilka val jag kan göra i livet.

    Vad jag tycker är desto viktigare är hur stor avkastning jag får på investerat kapital, samt till vilken grad dessa inkomster kan täcka mina utgifter.
    När de fullt ut täcker mina utgifter kommer det att få större konsekvenser för mig än att jag nöjer mig med att skriva ett litet blogginlägg som detta :-)

    Må väl, och lycka till med dina investeringar!

    SvaraRadera