onsdag 7 december 2011

Månadsrapport november

Här kommer rapporten för november. Absolut i senaste laget, jag har haft lite annat att stå i (som t ex att kolla igenom alla Sagan-om-ringen-filmerna...)


Utgifterna landade på knappt 7500kr, vilket är den lägsta noteringen sedan mätningarna startade. I kombination med retroaktiv utbetalning för löneförhöjningen och en del traktamenten kunde 77% av lönen sparas.

De förbrukade 7500kr täckte förutom det dubbla boendet även några små utsvävningar som bowling med kollegorna och lite restaurangmat.

Unnade mig även Tobias Schildfats bok "Vägen till din första miljon" för ynka 39 kr.
Har inte brytt mig om att läsa den innan eftersom jag tyckt titeln var lite tramsig och glättig, men när jag väl öppnade den blev jag väldans inspirerad och läste färdigt den i ett sträck.
Blev såpass inspirerad att jag nu börjat köpa på mig aktier i investmentbolag, med en tanke om långsiktighet och framtida utdelningar.



Blå kurva i diagrammet ovan visar antalet år mina besparingar skulle räcka med nuvarande utgiftsnivå. Den pekar uppåt ganska bra, ett resultat av minskade utgifter (som resulterar i ökade investeringar).
Den röda kurvan visar ett grovt estimat på hur många år jag skulle ha kvar tills jag blir ekonomiskt oberoende. Eftersom parametrarna i beräkningen är så många (utgiftsnivå, ökning av investerat kapital, förväntad avkastning) blir det mest en inspirerande linje och inte någon exakt vetenskap. De 13 åren som nu indikeras tror jag i praktiken ska vara max 4-5 år.



Sista bilden är kanske inte så spännande för tillfället. Den blå linjen segar sig sakta men säkert uppåt, den här månaden med 23k (till 939k). Miljonen kommer tyvärr inte nås i år, utan blir nog istället ett tregvligt påskägg till våren.

3 kommentarer:

  1. Härliga diagram!
    Jag gillar särskilt FI countdown och vill göra nåt liknande. Har du redovisat hur du räknar?

    SvaraRadera
  2. OK, ska göra ett försök att beskriva formeln :-)

    1. Multiplicera månadens utgifter med 12 för att få fram nuvarande årsutgift.

    2. Dela detta värde med den avkastning du förväntar dig av ditt investerade kapital varje år, ex. 1200000 kr / 0,04 (t ex 4% avkastning utöver ev. skatt och inflation). Nu har du räknat fram summan du behöver skrapa ihop för att få tillräckligt med avkastning.

    3. Minska detta värde med ditt befintliga sparkapital för att se vad som återstår att skrapa ihop.

    4. För att få fram hur mycket ditt sparkapital för tillfället ökar, subtrahera förra månadens värde från nuvarande värde. Gånga detta värde med 12 för att få fram årsökning.

    5. Dela återstående kapitalbehov (punkten 3) med ökningstakten (punkten 4.). Så här många år kommer det ta för närvarande!

    6. För att jämna ut grafen plottar jag genomsnittsvärdet för de senaste 12 månaderna, men det är ju en smaksak.

    OBS!Negativt resultat uppstår om exempelvis investeringarna minskat i värde. Då brukar jag ersätta detta värdet med föregående månads värde för att inte sabba diagrammet.

    SvaraRadera
  3. Och för att vara tydlig: Det är ingen exakt beräkning, t ex har jag inte med ränta-på-ränta-effekten (investerat kapital genererar ju avkastning även under uppbyggnadsfasen).
    Dock spelar denna effekt in relativt lite när uppbyggnadsfasen är mindre än 10 år.

    SvaraRadera