torsdag 31 maj 2012

Månadsrapport: Maj

Om april var en dyr månad så blev maj än slösaktigare. Några smakprov nedan.

  • Ny mobil. Samsung Galaxy SIII: 5490 kr
  • Bröllopspresenter: 1000 kr
  • Fluga till bröllop: 300 kr
  • Läkarbesök: 300 kr
  • Utemat: 200 kr
Detta leverne genererade en genant låg sparandel, 37%. Med tanke på att sommaren är här lär det inte bli någon större bättring under de kommande 3 månaderna.

På inkomstsidan ser det däremot lite ljusare ut, och då tänker jag inte främst på mina sporadiska försäljningar på bokbörsen. Några godbitar nedan.
  • Passiv inkomst, maj (investering #2): 14k.
  • Skatteåterbäring, juni: ca 8k, kommer inte riktigt ihåg exakt vad det landade på.
  • Retroaktiv lönehöjning, juni: ca 3k, hoppas jag :-)
Min totala nettoförmögenhet tangerar nu 2mkr, alltså när jag räknar in både lgh och lån. Ser man till endast investeringarna ligger det på mer blygsamma 1594k.

Månadens spartips: Om ni råkar byta till en mobil som har Micro-SIM istället för vanligt Mini-SIM, så kan ni med en sax och stadig hand klippa bort överflödig plast på ert befintliga SIM-kort så att det passar i mobilen. Instruktioner finns på internet, 100 kr finns kvar i min plånbok.

2 kommentarer:

  1. eller så kan man göra som jag! Strunta i semester! Eller riktigt så gör jag inte! Har tagit semester på mitt vanliga jobb, men ska jobba extra på annat! =)

    SvaraRadera
  2. Absolut, man kan bli rik av att strunta i semestern! Själv fick jag ut ca 70k för sparade semesterdagar när jag slutade på mitt förra jobb :-)
    Kul att du är tillbaks förresten. Känn ingen press på att skriva, det gör du precis så ofta eller sällan som du vill... Själv skriver jag oftast bara en gång i månaden.

    SvaraRadera