onsdag 2 maj 2012

Månadsrapport: April

April blev en ganska dyr månad, med totala utgifter på 12k.

Utöver det vanliga blev det bland annat:
  • Kattmat (15kg, en gång/år): 829kr
  • Proteinpulver (8kg): 889kr
  • Restaurangbesök: 950kr
  • Brunch: 250kr
  • Läkarbesök: 190kr
  • Köpenhamnbesök: 1700kr
På den positiva sidan finns bl a sänkta bredbandskostnader från och med nästa månad (339 kr till 48 kr). Förhoppningsvis kommer även elen bli någon 50-lapp billigare eftersom jag bytt leverantör.

Bröllop och bjudning kommer nog att dra upp kostnaderna för maj, men inte i samma nivå som för april. Förhoppningsvis hamnar jag inte över 10k.

Har förvisso drygt 30 år tills jag är 65 år, men jag satt och lekte lite med olika scenarion på minpension.se, och kom fram till följande högst ungefärliga resultat. Ska sägas att resultaten varierar kraftigt beroende på tillväxt och löneökning.
  • Om jag slutar jobba nu blir min pension ca 10k/mån.
  • Om jag går ner till 60% fram till 65 år blir pensionen ca 20k/mån
  • Om jag fortsätter som nu och jobbar heltid landar jag på ca 30k/mån
I princip räcker det alltså om jag sparar undan tillräckligt för att klara mig fram till pensionen, jag behöver inte lägga mer på hög än så, eftersom jag klarar mig även på den lägsta pensionsnivån om det kniper.
Inget jag allvarligt överväger, planen är fortfarande att åstadkomma en passiv inkomst som överstiger 10k/mån.

Det får räcka för idag, nu ska jag bege mig ut i solen tänkte jag...



2 kommentarer:

  1. Hur lyckades du sänka ditt bredbandsabonnemang så kraftigt? Mvh Johan

    SvaraRadera
  2. Jag gick från Telia som var dyrast till Bahnhof som låg mycket lägre. Dessutom nöjer jag mig nu med 10 Mbit/s istället för 100. I praktiken ligger jag faktiskt kring 15-20 Mbit/s och det klarar jag mig bra med. Streaming i 720p funkar utmärkt och en film får man hem *hosthost* på 15 min.

    Det extremlåga priset jag har nu gäller i 7 månader har jag för mig, sedan är det 96 kr jag betalar. Dock finns det viss möjlighet att vår brf gör en gruppanslutning och på så vis hamnar lika lågt även framöver.

    SvaraRadera