tisdag 20 juli 2010

Spartips




Lagade punktering på cykeln idag för allra första gången. Eller lagade och lagade, jag bytte slang och däck.En halvtimmes jobb och ett par hundra kronor sparade, känns absolut inte fel! Det här borde jag kommit på tidigare.

Bara genom att cykla istället för att köra bil sparar jag flera tusen kronor i månaden. Kan man dessutom laga cykeln själv så blir det också tusenlappar med åren.
Bytte till en 3-växlad med fotbroms för ett tag sedan. Mindre underhåll, pålitligare än mångväxlade mountainbikes.

3 kommentarer:

  1. Att strunta i bilen är nog det bästa spartips som finns. Underligt att så många tror att man behöver en bil eller två. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Absolut! Har varit sugen tidigare, men för många år sedan sa en äldre kollega till mig:
    - Undvik att skaffa bil så länge du bara kan, den är ett svart hål för plånboken.

    Inte så ofta som bilägare är så pass uppriktiga med sin "investering".
    Numera får jag oftast bilköparkommentarer där de brukar anspela på att man "inte klarar sig utan bil (annars är man konstig)"

    SvaraRadera
  3. Köp en BRA mountainbike istället så är den klart mer pålitlig än en fotbromsad.
    Själva bromsen är osäker om det är fotbroms. Kedjan kan hoppa av, och då måste du ha handbroms också.
    En MTB för tio lapp är inget om man sparar in på bilen. Den kan du lätt ha i 10 år också.

    SvaraRadera