måndag 1 november 2010

Månadsrapport oktober

Förra månadens siffror inom parantes.

Inkomster
Passiva: 5k (5k)
Aktiva: 29k (28k)
Utgifter
Passiva: 10k (14k )
Aktiva: 18k (2k)

Tillgångar
Fonder, värdepapper, buffertkonto, etc: 803k (901k)
Lägenhet: 1 800k (1 800k)
Skulder
Bolån: 900k (1 000k)
Skatt på uppskov (att betala 2011): 167k (167k)

Nu börjar flytten märkas av på kostnadssidan!
Om det inte vore för en inköpt säkerhetsdörr för drygt 15k så hade jag varit riktigt nöjd. Nästa månad finns det dock risk för att det är en ny tvättmaskin som belastar ekonomin. Dessa inköp är dock av engångskaraktär och starkt relaterade till lägenhetsbytet.

Tillgångarna har sjunkit med ca 100k, men det har även bolånet gjort. Räknar in värdet på lägenheten (köpeskilling) bland tillgångarna, inte för att kunna komma över miljonen utan för att jag tycker det är mest rimligt.
Mitt mål är inte att spara ihop till si eller så många miljoner, utan att komma upp i en passiv inkomst på ca 10k/mån.
Stora tal är ju ändå ganska roliga att sikta mot, och för min del behöver jag ca 2,3 Mkr (samtliga tillgångar - skulder) för att nå målet med en tillräckligt hög passiv inkomst att leva på.

10 kommentarer:

  1. Hej!

    Gillar din blogg och har egentligen samma målsättning.
    De passiva inkomster du har, är de utdelningar eller har du någon annan passiv inkomst?

    Mvh
    Peter

    SvaraRadera
  2. Hej Peter!

    Min passiva inkomst består av två olika poster.

    Den första delen är bidrag från min kära sambo, ca 5k/mån. Vi har fortfarande ett system där jag betalar de mesta utgifter och hon bidrar.

    Så småningom kommer bidraget att motsvara hälften av det gemensamma. Då kommer jag "tvätta" bort hennes del i rapporterna, dvs både bidraget och kostnaderna. Lite krångligt, men så kan det bli när man bor under samma tak...

    Den andra delen av passiva inkomsterna är ränta som betalas ut var tredje månad (i nuläget ca 15k) från investeringar i livförsäkringar.

    Mvh

    SvaraRadera
  3. "Den andra delen av passiva inkomsterna är ränta som betalas ut var tredje månad (i nuläget ca 15k) från investeringar i livförsäkringar."

    Min nyfikenhet är väckt! Vad är detta för livförsäkringar och hur fungerar det? :P

    Mvh

    SvaraRadera
  4. Här finns lite mer information:
    http://www.orionlife.com/downloads/1/ORION%20CAPITAL%20Web%20SE.pdf

    Snappade upp den när jag var på ekonomirådgivning på Anslut. Var lite skeptisk först, men det verkar vara en helt seriös och etablerad investeringsform och pengarna betalas ut som de ska.
    Det som är lite meckigt är att man måste investera minst 160k åt gången, så det tar ett litet tag mellan varven.

    SvaraRadera
  5. lite mer specifikt:
    - minst 160k låses i 10 år.
    - 3% går bort initialt i administrativ avgift.
    - 160k investerat ger ca 3500kr / kvartal, alltså drygt 8% årligen. Klart hyfsat, även om man naturligtvis kan göra större vinster (och förluster) genom aktiehandel.

    SvaraRadera
  6. Det där låter lite för bra för att vara sant, om det inte är en scam vilket det förmodligen är så måste dom ta extremt högrisk med dina pengar för att kunna dela ut 8-9% till dig..Kanske funkar ett tag sen smäller det när vindarna blåser lite fel

    Du vet om att deras kontor ligger i asien va?

    Hur fick du kontakt med dom egentligen?

    SvaraRadera
  7. Som jag skrev innan så blev jag föreslagen investeringen hos Anslut, ekonomisk rådgivare.

    Jag har inte fått uppfattningen om att det skulle röra sig om en scam, produkten har funnits sedan 2001 har jag för mig och de är inte ensamma om konceptet.

    Här är lite mer info om vad produkten består av:
    http://www.nordicconsult.com/upl/files/3897.pdf

    SvaraRadera
  8. Edit: Listar från och med November-rapporten enbart Orion-utbetalningarna som passiva inkomster.
    Passiva utgifterna minskas istället med bidraget från min sambo (räknar inte längre bidraget som passiv inkomst).

    SvaraRadera
  9. Säkerhetsdörren ska du inte gråta blod över. Förutom att den skyddar mot tjuvar brukar den ge lite lägre premie på hemförsäkringen.

    Den där sparprodukten är nog OK, hade den varit ett pyramidspel så hade den nog brakat ihop för länge sen.

    SvaraRadera
  10. Ja, tiden får utvisa om de har rent mjöl i påsen. Hittills sköter de sig bra och har betalat ut enligt plan, har haft dem i två år.

    SvaraRadera