onsdag 1 december 2010

Månadsrapport november

Förra månadens siffror inom parantes.

Inkomster
Passiva: 15k (0k)
Aktiva: 28k (29k)
Utgifter
Passiva: 6k (5k )
Aktiva: 9k (18k)

Tillgångar
Fonder, värdepapper, buffertkonto, etc: 833k (803k)
Lägenhet: 1 800k (1 800k)
Skulder
Bolån: 900k (900k)
Skatt på uppskov (att betala 2011): 167k (167k)

Listar från och med November-rapporten enbart Orion-utbetalningarna som passiva inkomster.
Passiva utgifterna minskas istället med bidraget från min sambo (räknar inte längre bidraget som passiv inkomst).

Passiva inkomsterna tickar på som de ska och tillsammans med sjunkande kostnader för lägenhetsbytet blir det ett trevligt överskott på ca 30k. Tvättmaskinsbytet ökade dock månadens utgifter med 5k.

December månad kommer förstås innebära ökade kostnader för presenter och mat, det brukar stanna vid ett par tusen extra.

Jag har precis skrivit på för ett nytt jobb, kommer börja där i januari! Ekonomiskt blir det inte någon jätteskillnad men pendlingen blir däremot ett minne blott, vilket kommer frigöra tid och energi på kvällarna.

Hoppas ni har det bra i julstöket! Kom ihåg att hålla igen på utgifterna men att slösa med kärleken ;-)

8 kommentarer:

  1. Hej, jag har letat lite men inte hittat nåt om hur du får dina passiva inkomster. Berätta gärna!

    SvaraRadera
  2. Fick frågan i förra inlägget, så här är lite mer info:
    http://vanebildande.blogspot.com/2010/11/manadsrapport-oktober.html#comments

    SvaraRadera
  3. Hej.

    Peter här igen från förra inlägget :D

    Tycker ändringen med sambons ändring från passiva inkomst ger en vettigare struktur. Tackar igen för en trevlig blogg och inser att vi har samma tankar i mycket. Då jag själv saknar anställning för tillfället så är min situation klart olik din men fokus är samma.
    Vad är det för nytt jobb du fått? Nyfiken :D

    Mvh
    Peter

    SvaraRadera
  4. Ja, lite vettigare blev det nog... Men det var allt lättare att hålla järnkoll på sin ekonomi när man bodde själv :-)
    När hon börjar tjäna egna pengar ska vi försöka skippa bidragsupplägget.

    Eftersom det är tänkt att vara en anonym blogg så vill jag inte gå in på detaljer om jobbet, men jag är ingenjör och sitter mest på kontor.
    Om några år hoppas jag kunna definiera mig som livsnjutare, mångsysslare och filosof :-)

    SvaraRadera
  5. Ser bra ut det där. :)
    Hade varit kul om du skrev det totala värdet på dina tillgångar (minus skulder).

    SvaraRadera
  6. Ser bra ut själv! Kollade lite på din blogg och vi verkar ha ungefär samma idéer. Bra att du börjar så tidigt med oberoendetankarna, själv var jag 30 innan det började ta skruv :-)

    Visst, ska börja ange tillgångar minus skulder, ligger på 1566k just nu. En del av det där ligger bundet i bostadsrätten och det ger ju inte någon passiv inkomst direkt...

    SvaraRadera
  7. Verkligen kul att läsa om någon som kommit så pass långt i resan mot ekonomiskt oberoende. De flesta bloggarna verkar inrikta sig mest på att nå miljonen och att göra bra aktieaffärer istället för att nå ett ekonomiskt oberoende.
    Man blir pushad och inspirerad av läsningen. :)

    SvaraRadera
  8. Ja, att nå miljonen ger en kick som håller i sig säkert en halvdag ;-)
    Att nå en punkt när man fritt kan välja sysselsättning håller nog längre än så...

    Kul att du hittat hit! Jag skriver inte inlägg så ofta, men det blir ett per månad iaf.

    SvaraRadera