onsdag 20 oktober 2010

En nolla mindre på kontot!



Vi är många bloggare som strävar efter miljonen. Några har kommit långt - andra har precis börjat sin resa.

Att bli skuldfri är också ett vanligt tema bland bloggare. För egen del har det nästan varit tvärtom, jag har vid varje bostadsbyte räknat på hur mycket jag haft råd att låna. Resultatet har blivit därefter, lånen har gått från 100k till 500k och till 1450k. Sedan investeringslånade jag mig upp till 1750k.
Marginalerna fanns fortfarande kvar, men när räntan höjdes kändes det inte så skoj att ha rörligt lån på nästan 2mkr...
Vi kom så småningom på bättre tankar och i våras bestämde vi oss för att bryta med vår svenniga bostadskarriär. Vi bor fortfarande bra och centralt, men det är inte längre en nybyggd skrytlägenhet. Lite mindre, lite äldre och mycket billigare. Fick ut bra vid försäljningen, och trots ett maffigt mäklararvode kunde lånen sjunka rejält. Den magiska miljonen nåddes - härligt!
Grävde lite i spargrisen och efter dagens amortering är det så en nolla mindre på lånet. 900k, vilket är precis hälften av köpeskillingen.

Huvudfokus för sparandet ligger nu på att öka den passiva inkomsten till 10k/månad. Kommer behöva spara ca 800k för att nå detta, och det kommer ta ca 2,5-3 år till om inget oförutsett händer (och det gör det väl aldrig här i livet...).

Att amortera är lite småtråkigt, man kan ju ofta få bättre avkastning om man investerar istället. Samtidigt, som en statsminister en gång uttryckte det: "Den som står i skuld är icke fri". Det får bli dagens minnesord.

5 kommentarer:

  1. Härligt !
    Jag måste nog börja spana lite mer på det där med passiv inkomst grejen.

    SvaraRadera
  2. Spana e bra men spara e bättre :-)

    SvaraRadera
  3. Håller på att läsa den boken just nu. Tror det är 3:e gången jag tar tag i den men vill ha läst den så denna gången får jag tvinga mig igenom den. Tyck vad man vill om PGs personlighet eller dagens socialdemokrati, men det var inget dåligt jobb han gjorde när han fick ordning på statsfinanserna. Den mannen vet vad han sysslar med.

    SvaraRadera
  4. Är mer intresserad av privatekonomi än statsekonomi, men den kanske är läsvärd ändå?
    Citatet om att stå i skuld är ganska banalt, men ändå tänkvärt i ett djupare perspektiv.

    SvaraRadera
  5. Jag återkommer med en recension.

    SvaraRadera