onsdag 6 oktober 2010

Anställningsfri

Skulle vilja utveckla mina tankar kring anställning och varför jag eftersträvar att dra ner på sådant...

När jag säger att jag inte vill vara anställd så får jag oftast reaktioner som att "man måste ju jobba" och "man mår inte bra om man inte jobbar". På en sekund reduceras jag till en slacker och soffliggare. Det jag menar när jag säger att jag strävar mot att bli anställningsfri är dock inte att jag vill sova till halvtolv och kolla på Beverly Hills-repriser varje dag! Jag vill däremot ha den oerhörda friheten att välja fritt hur jag vill disponera min tid. Utforska mina intressen och förkovra mig i varierande områden utan krav på lön och prestation. Kunna lägga några dagar på att lära mig jonglera, ge upp eller tröttna och sedan bli en hejare på golvläggning. Kanske till och med fastna för ett yrke eller lägga ett par år som frivilligarbetare inom någon hjälporganisation. Helhjärtat hjälpa kompisen med köksrenoveringen, ta lastbilskörkort (okej, nu börjar jag få slut på exempel).

Jag tror inte jag är experttypen, jag brukar tröttna på saker när jag nått en viss kunskapsnivå. Iaf har jag ännu inte hittat något område som jag verkligen kan säga att jag tycker om att göra 9-17, 5 dagar i veckan, år efter år. Skulle jag stöta på något sådant och det finns någon som vill betala mig för att göra det, så absolut! Tills det eventuellt inträffar vill jag ha friheten att göra lite av varje, inte konstigare än så!

Min grundtes är att jag vill vara lycklig, fylla mitt liv med så mycket lycka som möjligt. Att viga 40 timmar i veckan åt en av arbetsgivaren fördefinierad aktivitet är för mig långt ifrån optimalt. Att vara beroende av lönen eller känna oro för neddragningar är långt ifrån optimalt.

Men, till er som har ett jobb ni verkligen älskar, ett stort och genuint grattis!

9 kommentarer:

  1. Inte många som har jobb som dom älskar. Inte jag i alla fall. Men jag jobbar bara deltid och det är grejen för mig. När jag börjar tröttna och vill spy på jobbet är det dags att gå hem precis. Hade aldrig orkat varit på mitt nuvarande jobb 40 timmar i veckan.

    SvaraRadera
  2. Precis, en halvtidstjänst verkar ge en rad fördelar till en acceptabel uppoffring:
    - tillräckligt med pengar för att leva på
    - ger en viss struktur i veckorna
    - ett socialt sammanhang
    - glädjen i att kunna gå hem tidigare än alla andra på kontoret (antar att jämförelsefaktorn är betydande)

    Du kommer med ditt överskott (trots deltidslönen) ändå så småningom ta dig till ett ekonomiskt oberoende med alla dess möjligheter. En riktig guldsits!

    SvaraRadera
  3. Kom i kontakt med en person som fick erbjudande om att säga upp sig mot 16 månadslöner. Han nappade på detta, tog sina sparpengar och köpte en gammal gård får ca 1,5 miljon (säkert även ett litet lån involverat). Ca 1,5 år + ~7-800 kkr senare så var hans drömprojekt klart. Han testade att lägga ut det till försäljning och fick in 4,2 miljoner. Visst, finns många varningsexempel i USA där personer gjort likadant men sedan förlorat nästan allt pga sjunkande huspriser. Dock så kan jag inte låta bli att unna denna personen jag träffat all kredit för att han lyssnade på sin dröm och såg till att fullborda den (efter mycket hårt arbete).

    SvaraRadera
  4. Håller med dig, det är härligt med människor som vågar chansa! Säkert många av hans vänner som förfasade sig över hans val, men han vågade gå sin egen väg...

    SvaraRadera
  5. Vet du förresten hur han gick vidare efter renoveringsprojektet?

    SvaraRadera
  6. Har ingen kontakt med denna personen idag, men han hade planer på att dra igång ett liknande projekt en gång till.

    SvaraRadera
  7. Du ska säga att du ska bli egen företagare. Skippa snacket - till andra - om att du inte ska jobba.

    Nu kan du möjligtvis bli utsatt för viss avundsjuka, men det kan du till större delen minimera genom att säga att du tar stora ekonomiska risker och att för att företaget ska överleva måste vara mycket försiktig med utgifterna. Speciellt i början då det är osäkert hur mycket du kan få in.

    Allt är ju sant, så det är inga problem på den sidan. Skaffa dig en F-skattesedel, det är enkelt.

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset! Blir gärna egen företagare så småningom, när jag har en bra företagsidé!

    SvaraRadera
  9. Tycker inte du behöver vänta på en "bra affärsidé". Starta företaget på en gång och testa lite olika grejer. Snart kanske du hittar nåt som funkar som en riktig verksamhet. Om du inte gör det kommer du ändå att spara en hel del pengar genom avdrag i företaget.
    Läs gärna mitt inlägg om varför även en pluttfirma kan löna sig:
    http://jobbochfirma.wordpress.com/2010/09/26/varfor-aven-en-pluttfirma-kan-lona-sig/

    SvaraRadera