onsdag 31 mars 2010

Vanebildning april: Decluttering



Rensning av bråte, städning, ordning och reda. Har inte hittat någon klockren översättning av ordet declutter. Men jag vet vad det innebär och det räcker för att komma igång!

Jag är en inbiten samlare, så den här månaden kan nog bli en utmaning för mig. Inte så att jag samlar på frimärken eller kapsyler men jag sparar på det mesta som någon gång skulle kunna komma till användning. Har också svårt för att göra mig av med sådant som haft personlig betydelse för mig men som bara ligger och skräpar i lådor. Hur mycket sådant ska man egentligen behålla? CD-skivor man aldrig lyssnar på, böcker man aldrig läser, videobandspelaren som står och dammar i ett hörn.
Den här gången kommer jag ha som målsättning att slänga lite mer än jag brukar, vara lite hårdare mot min skrotnisse-sida. Det som jag trots allt väljer att spara på men som jag vet att jag aldrig använder ska jag packa ner i kartonger, väl märkta. Idéen är att gammalt bråte inte ska ta upp mental plats, det ska inte pocka på uppmärksamhet så fort jag öppnar en låda i jakt på häftapparaten.

Jag kommer att städa en stund varje dag under april för att få in vanan. En låda om dagen, ett rum i veckan. Tömma ut på golvet, slänga en del, sälja en del, organisera en del.

Bloggen Zen Habits har förstås behandlat ämnet både en och flera gånger. Läs gärna det här inlägget t ex, det beskriver bra hur man går tillväga: http://zenhabits.net/2007/01/zen-mind-how-to-declutter/

2 kommentarer:

  1. Jag hade också behövt decluttra lite, hemmakontoret är fullproppat med onödiga grejor och har så varit i två år. Jag ska bara dra ner på stan och göra en grej först...

    SvaraRadera
  2. Så du jobbar hemma? Det skulle jag också vilja göra... Inte ta jobbet med mig hem förstås, men vara min egen chef.

    SvaraRadera