tisdag 2 mars 2010

Nutid



Läste ett par insiktsfulla inlägg från bloggen Se mig bli rik och kände igen mig väldigt mycket. Bloggaren har liksom jag varit ganska uppslukad av ett framtida ekonomiskt oberoende, men har efter ett längre uppehåll i bloggen till viss del ändrat inställning.
Att ha ett långsiktigt mål är inspirerande och viktigt, det är lättare att välja i smått när man vet var man vill i stort.
Det är däremot när tankarna blir fixerade vid en avlägsen framtid som man hamnar fel. Allt som är dåligt nu kommer bli bra i framtiden. Ett enkelt sätt att skjuta nödvändiga förändringar på framtiden.

Efter några års upptrissning i "bli-ekonomiskt-oberoende"-skolan börjar jag så smått inse att livet sker NU, inte om 10 år när jag kanske fått ihop tillräckligt med pengar...

För mig har den insikten inneburit att jag börjat ta tag i min nuvarande situation. Som nämns i blogginlägget (läs inlägget nu om du inte gjort det!), 8 timmars fri tid har de flesta redan nu till sitt förfogande, när 16 timmar gått till sömn och jobb. Se då till att göra de timmarna så utvecklande som möjligt, varje dag.

För min del har förändringen börjat, t ex ett kraftigt minskat TV-tittande, en ovana som suger tid, energi och kreativitet. Det långsiktiga målet ska inspirera till förändringar i nuet, inte användas för att fly verkligheten.

Jag har inte gett upp mitt mål om att utöka fritiden med ytterligare 8 timmar, tvärtom. Jag börjar däremot inse att personlig utveckling är viktigare än prylar och status. Utgifterna hålls låga när lycka inte stavas konsumtion. Och när utgifterna hålls låga tas stora kliv mot målet.

Bäst alltså att nu genast lära sig hantera fritid, hur ska annars mer av den bli till lycka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar