söndag 14 maj 2017

Nystart?

Jag skriver detta inlägg sittande på altanen. Solen skiner, fåglarna kvittrar och jag ser ut över vår stora skogstomt mitt i Skåne. Det är nu snart 3 år sedan vi flyttade ut från lägenhet till landet. Här finns alltid något att pyssla med vilket jag trivs väldigt bra med, även om jag blivit ganska trött på de två stora bokarna vi fällde i vintras och som jag fortfarande håller på och tar hand om.

För att återknyta till det ekonomiska temat som denna (ytterst sporadiskt uppdaterade) blogg behandlar, så skulle jag nog tro att dessa år med husbestyr har varit en bra time-out från min ekonomiskt-oberoende-flopp 2014.
Då, för tre år sedan, hade jag precis nått den magiska nivån där den stigande kurvan från passiva inkomster skar den sjunkande kurvan från pressade utgifter. Avkastningen var hög och stabil, ca 10%. Sedan föll de flesta investeringarna ihop, jag hade anförtrott mina pengar till oseriösa aktörerl. Löften och garantier visade sig inte infrias. Naivt hade jag lagt pengarna i ett fåtal korgar och jag fick betala priset. Av den dryga miljonen som är ute på villovägar fick jag dels en enormt dyrköpt läxa (rådgivningsbranschen är full med oseriösa typer som vill åt dina slantar, släpp aldrig kontrollen över dina pengar). Något mer positiv lärdom var hur oerhört skönt det är att närma sig och uppnå ekonomiskt oberoende.

Med husköpet fick jag annat att tänka på och det saknades inte hål att stoppa överskottet från lönearbetet i. De senaste tre åren har säkert 300k lagts på renoveringar, men vi nådde även målet att amortera bort vårt bolån på 600k.

Närmar mig de 40, och lyckades alltså inte med bedriften att gå i pension efter 10 års sparande (min resa påbörjades ungefär 2007 efter att ha läst your money or your life). Det sprack inte för att matematiken bakom ekonomiskt oberoende är för optimistisk, utan det sprack för att jag var dålig och ointresserad av investeringar.

Sparandet har jag däremot blivit ganska inkörd på, även om jag på senare tid unnat mig en del konsumtion i form av märkesredskap och lite elektronikprylar. Sparniten har ibland känts lite tvångsmässig. 2014 levde jag på 20% av lönen, och det blev nog lite för bra både för mig och andra, höll hårt i varje krona.
Numera ligger sparkvoten på 65-70%, även om det är svårt att räkna på den på grund av alla renoveringskostnader som "smutsar ner" sammanställningarna. Jag unnar mig lite mer prylar, godare mat, och dras även med kostnad för bil.

I takt med att renoveringarna avtar och bolånet betalats tillbaka så har tanken på investeringar åter aktualiserats. Eftersom jag har ganska dåliga känslor kopplade till mina tidigare försök på ekonomiskt oberoende så har jag skjutit bort tankarna. Att amortera och renovera är så mycket enklare än att försöka hitta rätt i investeringsdjungeln.

Under ett par år har min inställning till investeringar varit att det är skogsägande eller bostadsuthyrning som gäller för min del. Investeringar där du förvisso får jobba en hel del, men har full kontroll och ansvar.
Efter många timmars renoveringar och arbete med de fåtal träd vi fällt på egen tomt så är jag inte längre lika förtjust i tanken på att behöva jobba så mycket fysiskt för avkastning. Skulle visserligen kunna hyra ut vårt gästhus för kanske 50k/år, men vill inte riktigt ha besväret med en potentiellt krånglig hyresgäst och ha folk så nära inpå.

Så lyssnade jag på ett poddavsnitt som handlade om Farbror Fri, och jag började så smått fundera på att få igång ett utdelningsfokuserat sparande i aktier. Hoppas på att detta kan bli en nystart, och ett lite bättre försök på ett oberoende. Finns det någon därute med några bra idéer på aktier med stabil och hög utdelning? Tänker mig lite olika branscher såsom skogsavverkning, fastighetsuthyrning och andra "tidlösa" områden.

3 kommentarer:

  1. Vi är i en situation som liknar din/eran. Dvs har amorterat rejält några år och är skuldfria, överskottet som blir över efter underhåll av fastigheten får tills vidare stå på ett sparkonto. Hade ett börsintresse förr, men under kraschen 2008 så blev man lite bränd och har stått vid sidan av sen dess. Har inga tips, men jag tänker i de banorna som du men är inte klar att börja köpa aktier ännu. Har ett större byggprojekt till, sen är börsen nästa projekt :-)

    Råder dig fundera på att hyra ut ditt gästhus en gång till . Vi har ett par hyresgäster på vår fastighet här i Skåne och det ger en fin extra intäkt. Jag kör med hög standard på boende och en hyra som ligger i nivå med de kommunala aktörernas nybyggen. Jag har inte hittat någon annan investering som slår avkastningen, inte heller haft några stora bekymmer med hyresgästerna. Snart är det dock färdigbyggt här hemma, så pengarna får investeras på annat sätt i kombination med att jag också arbetar halvtid.

    SvaraRadera
  2. Trevligt att stöta på likasinnade! Att bli skuldfri är härligt, även om det skulle gå att få bättre avkastning genom investering.

    Vet hur det känns att bli bränd på börsen, men för min del var det i IT-bubblans glada dagar jag förlorade pengar. Den här gången ska jag försöka att vara uthållig och fortsätta putta in pengar genom hela nergången och inte få panik.

    Bra att det fungerar för er med uthyrning, det känns som en väldigt stabil inkomst när man väl fått till några objekt att hyra ut och bra hyresgäster! Har varit sugen till och från på att köpa någon fastighet, men har haft mycket att göra med vårt eget hus de senaste åren, plus att det krävs en rejäl insats (plus att det är några kliv utanför komfort-zoonen).

    Utesluter inte en uthyrning av gästhuset, känns bra att kunna få till en extrainkomst vid behov. Det som är lite negativt är att få fler personer så nära inpå när man vant sig med integriteten.

    Halvtid låter super. När jag gick ner till 80% så var det skönt, så jag kan bara tänka mig...

    SvaraRadera
  3. Vet inte hur er tomt ser ut, men om möjligt börja redan nu med att plantera häck etc som insynsskydd mot gästhuset. Så har den vuxit sig stor den dagen du tar steget. Man får välja hyresgäster med omsorg och kolla upp det som går i förväg. Ibland är det bra med någon som kanske är hemma när man själv jobbar, kan ta emot paket, ge katten mat, vattna i landet etc så för oss har det inneburit en del fördelar också.

    Är egen företagare, så halvtid var inte riktigt sanning men jag försöker så gott det går att ha oplanerad tid/tid hemma. Det är en balansgång vilka jobb man tackar ja till och vilka man avböjer. Jämfört med att vara anställd är detta dock oerhört mycket friare :-)

    SvaraRadera