tisdag 3 januari 2017

Uppdatering #1 2017

För att påminna mig om pengars värde så har jag ett par olika saker vid mitt skrivbord:

Det ena är ett skrin som låg i huset när vi köpte det. 
Den är märkt med texten "Den som spar han har. 1916 - 17" och är förmodligen till för att samla mynt i. Sparsamhet var säkert en betydligt vanligare dygd under första världskriget. Nu, 100 år senare, är det inget man alltid får cred för.

Den andra saken vet jag inte riktigt vad den ska påminna mig om, men jag tycker om den på något vis. Det är tio tusen miljarder dollar.


Tyvärr från Zimbabwe, men ändå. Den får nog bli en påminnelse om att jag ska investera i säkrare tillgångsslag framöver, än vad gjorde för några år sedan och som gick åt skogen. Mer om det senare.

En sak jag investerat i senaste åren är skuldfrihet, därför ser det ut så här när jag loggar in på SEB: (vill passa på att varna känsliga läsare/bolånetorskar)


Detta är frukten av 5 års amorterande. Från 1,4 mkr till 0 kr. Trägen vinner!


Nog med skryt, här kommer en sammanställning av spillrorna av mina monetära investeringar. Ta mig som ett varnande exempel på hur det kan gå när man litar blint på ekonomiska rådgivare.

  • QLI (handel med livsförsäkringar): Investerade totalt 800k under 2012. De fick problem med upplägget året därpå och avkastningen har sedan dess varit 0. Det har pratats om att pengar helt eller delvis ska kunna återbetalas, men informationen är mycket knapp och inget har hittills skett.
  • Orion Life Capital. Detta var min första investering som gick åt skogen. Under 2009 och 2010 investerade jag ca 700k och allt gick bra under ett par år. Denna drabbades av Lehman Brothers-kraschen och har idag ett värde på ca 160k som jag eventuellt kan få tillbaks om några år. Investerargarantierna som vid investeringstillfällen utlovades drogs tillbaka i samband med någon slags rekonstruktion.
  • Företagsobligation Health II. Investerade 180k i detta 2012. Ligger nu i någon slags rekonstruktion och några pengar har ännu inte återbetalats. Även här sades det finnas stora säkerheter för lånen.


Tråkig läsning (för mig iaf). Det har varit dyra läropengar. Och nu har jag inte tid att skriva mer för denna gången. Det får bli lite positivare tongångar nästa inlägg.

2 kommentarer:

  1. Gott jobbat med amorteringen!! Nu ser vår lånesida också sån ut på SEB, 6 år efter husköp.

    Hoppas det inte dröjer 1,5 år mellan inläggen denna gången också :-) Jag tittar in nästa månad och hoppas på något nytt från dig.

    SvaraRadera
  2. Hej David och tack för kommentaren! Fick mig att skriva ett nytt inlägg nu (även om det inte blev något i april...)

    Fett grattis till att ni blivit kvitt lånen! Min nya strategi är att hålla nere på risker, och att ta bort lån är definitivt att riskminimera.

    SvaraRadera