torsdag 1 maj 2014

Månadsrapport april

1 siffra avklarad, 6 siffror återstår. 
999000 kr. Sådan är nivån på vårt krympande bostadslån.

Ett av mina mål, enligt SMART-modellen:

S - Specific
Mitt mål är att bli skuldfri. Till viss del är det en fix idé som har slagit rot, och den får gärna vara kvar.
Det är en skön känsla av att till allt mindre del vara ägd av banken.

M - Measurable
När 0 kr av lånet återstår är målet uppfyllt.

A - Action Oriented
Jag kommer att låta hela överskottet vid varje lönedag eller större händelse av inkomst gå till amortering.
Genom att hålla nere på mina utgifter utan att för den skull negativt påverka hälsa, livskvalitet eller relationer kan överskottet maximeras. Det jag tycker är lite svårt här är att inte gå för långt i förhållande till sig själv (ex. att prioritera högre lön över fritid i för stor grad), men också ifall släkt o vänner tar ut sin egen ekonomiska ångest på mig. Det händer inte så ofta som tur är, mycket tack vare att jag inte går in i detalj på min ekonomi.
 De regelbundna amorteringarna medför i sin tur att räntekostnaderna successivt minskar, vilket ytterligare ökar överskottet.

R - Realistic
På drygt ett år har vi amorterat bort ca 400000kr av 1,4 mkr. Målet är realistiskt att uppnå under förutsättning att jag har kvar mitt ganska välavlönade jobb (tjänar 44k brutto) och inte drar på mig några stora fasta eller rörliga kostnader inom de närmsta 2 åren (ex. barn eller större renovering).

T - Time Based
Till hösten 2016 vill jag vara utan skuld.


Så här har det gått hittills, kort sammanfattning:
2008: Flytt till stor dyr lägenhet, ökar lånet med 1mkr.
2009: Investeringslån (Orion) på 300k. Denna investering visade sig vara en riktigt dålig affär.
2010: Flytt till billigare lägenhet
2011: Stort sett oförändrat lån, enstaka amortering
2012: Nytt investeringslån (QLI) på 500k.
2013: Börjar regelbundet amortera på lånet
2014: Fortsatt amortering...







2 kommentarer:

  1. Vad för affärer var Oripn och QLI? Bär känner du att det är ok att låna till aktieaffärer? Till sist vill jag bara säga, bra jobbat!!!!

    SvaraRadera
  2. De är bägge två handel med livförsäkringar.

    När det gäller lån till investeringar så är det inget jag har planer på att göra igen, men så har mina prioriteringar förändrats de senaste åren. Har förlorat en del pengar och litar inte helt på det ekonomiska systemet...

    Prio 1 - Ha en ordentlig buffert till oförutsedda händelser och eventuell arbetslöshet. 6-12 månaders utgifter tycker jag är lagom
    Prio 2 - Bli skuldfri och känn dig fri!
    Prio 3 - Investera tills avkastningen är större än dina utgifter, då äger du din tid.

    Lycka till!

    SvaraRadera