tisdag 3 maj 2011

Sparsamhet på tjänsteresa

Är inne på andra veckan här på hotellrummet, och jag gör vad jag kan för att mina älskade små traktamenten inte ska gå åt.

Frukostarna ingår i hotellvistelsen. Tyvärr. 72 kronor dras från traktamentet för varje frukost. Visst är de ganska goda, men jag hade hellre köpt en limpa för 10 spänn istället.

Lunch så. Man skulle kunna ta med sig bullar från hotellfrukosten och äta till lunch, men jag känner mig lite obekväm dels med att smussla med sig dessa från hotellet och dels med att äta bullar när andra äter lagad mat till lunch. Hittade åtminstone erbjudande om 5 stycken färdigrätter för 100 kr, så veckans luncher är fixade. Att redan ha köpt luncher för hela veckan är dessutom en väldigt bra ursäkt att ha till hands när kebabmobben tjatar.

Kvällsmat behöver inte bli så dyrt. Antingen köper man bröd, eller så bor man på ett hotell där medlemsskap i klubben ger gratis middagar på kvällarna.

Sötsaker brukar finnas i minibaren till vettiga priser. Nej, skoja bara. De flesta hotell brukar ha små skålar med hårda tabletter om sötsuget blir för starkt.

Det kan bli lite torftigt med 6 timmar hotell-TV varje kväll. Ölrundor äter (dricker?) effektivt upp traktamentet och bör naturligtvis undvikas. Ta på dig de medhavda träningskläderna och kör ett pass i hotellgymmet om ölmobbben jagar dig.
Kan även rekommendera långa promenader och besök på det lokala biblioteket. Har man övertidsersättning kan man såklart jobba ett par timmar extra istället.

En veckas tjänsteresa genererar i runda slängar 2000 kr extra i traktamente och restid för min del. Och en liten flaska shampo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar