tisdag 31 maj 2011

Månadsrapport maj

Maj månad har i stort sett förflutit på tjänsteresa, vilket har varit dels ekonomiskt och dels långtråkigt. Eftersom traktamentet inte betalas ut förrän nästa lön får jag inte någon omedelbar lön för mödan. Å andra sidan är jag inte obekväm med uppskjuten belöning, det lämnar jag åt SMS-lånetagarna att vara.

Tillgångarna har nu nått 900k, sista delmålet innan miljonen nås!
Lånen består av ett bolån på 900k, samt ett uppskov på 53k som jag tänker betala så fort deklarationsbeslutet dimper ner i brevlådan.
Den blå linjen representerar värdet på lägenheten och får ligga utanför tillgångarna eftersom dessa slantar troligtvis aldrig kommer realiseras eller ge avkastning.







Nästa diagram visar hur många års utgifter jag har skrapat ihop enligt formeln
antal årsbuffertar = tillgångar / ( månadens utgifter * 12).

Om jag räknar med en årlig tillväxt på 5% behöver jag alltså komma upp till 20 årsbuffertar för att inte nagga av kapitalet (1/20 = 5%).

För närvarande skulle det alltså krävas en årlig avkastning på ca 17% (1/6) utöver inflationen för att jag skulle kunna leva på mitt sparade kapital, och detta är naturligtvis inte realistiskt.



Hoppas annars att ni har det riktigt gott i sommarvärmen, och kom ihåg att en öl i handeln är billigare än tio på krogen.

2 kommentarer:

  1. Mycket trevligt inlägg!
    Jag tror jag lånar din uträkning och kollar när jag blir ekonomiskt oberoende. Blir snart ett inlägg.

    SvaraRadera
  2. Filosofin som jag på det stora hela försöker leva efter är i mångt och mycket hämtad från earlyretirementextreme.com .

    Det handlar dock inte bara om förmågan att kunna leva sparsamt utan också om personlig utveckling och en miljömässigt hållbar livsstil.
    En bieffekt i processen är att man alltmer ifrågasätter samhället som det ser ut.

    SvaraRadera