torsdag 16 september 2010

Livspussel




Ibland görs liknelsen av livet som ett pussel. Olika bitar av livet ska fås att passa ihop och tillsammans bilda något vackert och hållbart. Med ordet livspussel avses ofta stressen med att få karriär, hushåll, ekonomi och familj att gå ihop.

Jag har länge tänkt att jag fått ihop mina pusselbitar ganska bra. Högskoleutbildning, bostadsrätt med stigande värde, jobb med bra lön, flickvän. Tänkt att jag efterhand fått mina pusselbitar "på plats".
Senaste året har några av bitarna börjat skava, inte känts bra. Vad hände? Kanske ändrade någon bit form och passade inte så bra tillsammans med de andra bitarna, kanske började jag se vilken bild pusslet som helhet började få.

Jag håller nu på och byter ut bitar jag inte trivs riktigt med för att helhetsbilden ska bli tilltalande och för att det inte ska skava. Har börjat med några av de stora bitarna, de gör trots allt mest för helhetsbilden.
Lägenhetsbiten är nu utbytt. Den nya biten är lite mer bekväm än den förra. Kanske inte lika modern och strikt, men betydligt mysigare. Dessutom passar den bättre ihop med de intilliggande bitarna "Ekonomi" och "Läge". Den passar däremot inte lika bra ihop med "Arbete", för pendlingen har blivit i längsta laget. Nu var jag ändå inte riktigt nöjd med arbetsbiten. Den är gammal, sliten och oinspirerande, och måste ändå bytas ut. Med en kuslig timing ringde så en head hunter i veckan, vi får se vart det leder...

Andra bitar jag vill lyfta fram och lägga mer centralt är relationer, upplevelser och intressen.

Att se över sitt livspussel då och då skadar inte.
Att sätta en bortglömd bit på rätt plats behöver inte ta så lång tid, det kan räcka med att höra av sig till en vän...

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar