måndag 6 september 2010

Lagom mycket jobb?



Efter att nyligen ha blivit nekad förkortad arbetstid har det blivit tydligt för mig att det mesta av arbetsglädjen består i inställningen man håller sig med.
Jag har exakt samma arbetsuppgifter som för en vecka sedan, då jag fortfarande levde i förhoppningen om att få jobba halvtid. Efter beskedet är allt som vanligt, men ändå helt annorlunda. Den här hunden har fått reda på hur långt kopplet är.

Jag vet, jag vet. Det är inte alla som har jobb nu för tiden och jag bör väl skämmas för att ens snegla på gräset bredvid. Men lycka kommer i olika former och för mig just nu stavas den frihet. Frihet att själv styra min tid och frihet att själv definiera agendan. Att sälja 40 timmar varje vecka är långt ifrån optimalt.

Två års heltidsjobb återstår och sedan är jag i princip oberoende och kan säga upp mig. Så kort tid egentligen, men samtidigt är varje dag av tristess en dag för mycket. Att beräknande offra sina dagar på det sättet, ja det kan helt enkelt inte vara rätt!

Av trygghetsbehov band jag mig till anställning. Av frihetstörst ska jag bryta mig loss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar