onsdag 1 januari 2014

Årsrapport 2013

Såhär har min ekonomi sett ut under 2013:

Total aktiv inkomst (nettolön, ersättning från undersökningar etc.): 400k
Fick en löneökning i år som var en bra bit över vad jag hade trott. Det är inte något som jag känner påverkar min arbetsflit något direkt. Jag gör ett hyfsat bra jobb och har inte några ambitioner om att ta på mig mer ansvar eller klättra på karriärstegen.
Det finns gott om kollegor som tycker om att springa fort i ekorrhjulet, jag har andra långsiktiga mål än magsår och utmattningssyndrom.

Försöker tillämpa 80/20-regeln, jag har nått ungefär 80% av nettolönen jag i praktiken skulle kunna uppnå i min nuvarande karriär hos min arbetsgivare. För att nå upp till 100% (ca 60k bruttolön) skulle jag behöva bli chef eller projektledare, vilket skulle innebära många timmar på kontoret, sena kvällar, helger och en del sömnlösa nätter.

Totala utgifter under 2013: 104k
I min förra årsrapport gissade jag försiktigt att utgifterna skulle stabilisera sig kring 10k/mån. Detta har med råge inträffat, utgifterna ligger i dagsläget på ca 8k/mån. Årets knep har varit att jag under året börjat amortera på mitt bolån, har fått ner det från 1400k till 1137k och detta får en direkt påverkan på utgifterna.

Om jag ska våga mig på en gissning inför 2014 skulle det bli att utgifterna för hela året kommer under 100k, det hade varit trevligt eftersom det är ett så jämnt och fint tal :-)

Sparkvot: 74% (400-104)/400
Sparkvoten totalt under 2013 blev 74%, alltså en rejäl slant över varje månad.
Ett mål som växte fram under våren och sommaren var att jag siktar på att bli skuldfri så fort som möjligt. Jag har insett att amortering är den säkraste formen av investering, och så länge jag har en skuld att beta av är det den som kommer få min huvudsakliga uppmärksamhet.
Överskottet under 2013 gick även till att bygga upp en rejäl buffert. Jag satte nivån till 120k, en summa som räcker till ett års utgifter (har aldrig förstått varför man skulle ha just en årslön, jag tycker det är mer relevant med ett års utgifter i buffert).
120k är för övrigt också min del av insatserna till ett potentiellt husköp, om nu tillfället plötsligt skulle uppenbara sig.

Passiv inkomst 2013: 122k
I december skedde något fantastiskt för mig, mina passiva inkomster (avkastningar från investeringar) hamnade över mina utgifter. Mitt YMOYL-diagram får påvisa detta:



2013 är alltså året då jag skulle kunna sluta min anställning och betalat räkningarna med hjälp av avkastning.
För att illustrera detta kommer ett nytt diagram som jag i brist på bättre namn kallar "Passiva kontot". Detta fiktiva konto fylls på med inkomster från mina investeringar och minskas med utgifter som jag har, månad för månad. Om saldot på kontot går ner till 0 är jag inte ekonomiskt oberoende (utan beroende av mitt anställning).
De spikar som syns nedan är månader där en passiv inkomst kommit in men direkt ätits upp av utgifterna (hyra, mat, räntor osv).


 Från och med nu är däremot förhoppningen att mina passiva inkomster kommer täcka utgifterna kontinuerligt, saldot på kontot skall inte hamna på noll igen.
Mitt ekonomiska fokus ligger på detta och på amortering av lån, se röd dalande linje nedan.



Gott nytt år på er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar