tisdag 6 augusti 2013

Månadsrapport Juli

Juli blev dyr... Min bättre hälft är inte lika sparsam/snål som jag och under sommarmånader kan det bli lite skillnad i hur mycket vi tycker att man ska unna sig. Så vi möts någonstans på mitten, att kompromissa blir nödvändigt när det gäller gemensamma utsvävningar.

Glassar, restaurangbesök, cafebesök, krogbesök, utflykter, hotellvistelser m.m. gjorde att det gick åt ungefär 3500kr mer än en "vanlig" månad. Augusti kommer också bli lite dyrare än vanligt, men sedan hoppas jag på några sköna amorteringsstinna månader.

Inkomster juli: 39,5k
Min företagsobligation hade sin halvårsutbetalning på ca 10k, det var trevligt.

Utgifter juli: 11,6k
Höga utgifter under juli fick min sparkvot att landa på 60% (räknar inte med avkastning i denna kvot).
Hushållets totala amortering blev 8k. Fyllde även på min buffert så att den nu klarar ett års utgifter (120k), det får räcka. 

6 kommentarer:

  1. Det gäller att hitta en bra medelväg. man vill leva också. speciellt på sommaren vill man kunna unna sig. 3500 kr var otroligt lite i mina ögon för sommarnöjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, jag inser att jag får anpassa mig till närmsta omgivningen och spendera lite mer än vad jag gör på egen hand.

      Nästa sommar kommer det nog bli en lite längre semesterresa, och det kommer säkert också bli trevligt!

      Radera
  2. Hej,
    Grym utveckling, rolig läsning! Vill du berätta lite mer om din företagsobilgation så skulle iaf jag finna det intressant. Vad är det för bolag, hur köpte du den och vad är grejen med den enorma yielden (11,1% givet 2x10TKR / 180TKR)? Känns ju enormt attraktivt!

    Tack för fin blogg/
    ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Obligationen heter Health II och går att läsa lite mer om t ex här:https://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CDIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.alternativainvesteringar.se%2Fdocs%2FHealth%2520II%2520-%2520Faktablad.pdf&ei=qzYDUtGqIYnZ4AS34YGYDg&usg=AFQjCNFBryXibuRJ68_YBA1W7JdXdEPj1A&sig2=-ybUhoLTi_n3LLwTK1ki-A&bvm=bv.50500085,d.bGE

      Tror däremot den är fulltecknad nu. Har använt prescott lewis som rådgivare senaste åren.

      Vill dock inte alls skryta med mina placeringar, har förlorat massor, amorterar istället nuförtiden...

      Radera
  3. Hej!

    Har du hört något mer ang. Orion Life.
    Vad händer? Kommer man få tillbaka nåt av satsat kapital? Man blir ju lätt orolig när allt verkar dra ut på tiden...
    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Det har ju gått några år sedan utbetalningarna avbröts och det känns naturligtvis surt.
    Det nya upplägget verkar dock vara spikat nu, i kort gäller att NAV-värdet är fastlagt och att investeringarna löper fram till juni 2020, med möjlighet till förtida inlösen fr o m 2016.

    Kring 2020 får du då ut ca 70% av din ursprungliga investering (inklusive avkastning som du fått utbetalat om du haft Orion Capital).
    Alltså på det hela taget en riktigt usel investering :-)

    Med riktig flyt så lyckas de även få investerargarantin att gälla, det pågår en utredning om vad som gått snett där. Att få tillbaks allt ser jag tyvärr som allt mindre sannolikt.

    SvaraRadera